.:abg nuffnang duk sini:.

Saturday, June 9, 2012

kalau dah suka dia, pilih je la dia.

Assalamualaikum..

hujung-hujung sem ni ramai pulak senior-senior aku yang dah nak habis belajar. lepas belajar habis. plan seterusnya biasanya kerja dan kawin. kerja boleh cari. banyak website2 pasal kerja. xnak lah cerita pasal kerja ni. aku nak cerita pasal kawin.

gambar hiasan

bila nak kahwin ni kena la ada calon. calon tu nak cari kalau ikut pesan Rasulullah ada 4 benda. rupa, keturunan, harta tapi yang paling penting agama dia. benda ni pon dah ramai yang ulas. korang boleh je cari kat page2 i love islam etc. tu.

yang aku nak cerita ni pasal "aku ada banyak pilihan". aku xtau nak pilih sape. kalau aku pilih tu nak ke dorg terima aku. persoalan pertama..

" dah tanya ke org tu. dah berpunya ke belom?." 

kalau dah tanya dan jawapan dia dah, sila jgn kacau ok. xbaik. kawan aku cakap kalau hari ni kita ambik hak org, nanti anak kita xada bapak. sinis. tp ada logik. well. fikir-fikirkan sendiri. dan kalau org tu belom berpunya. nak buat apa ekh? pegi jumpa wali dia la kan? setel kan cepat2. lambat2 nanti kena kebas baru bernanah hati. 

gambar hiasan

bila dah ada banyak piihan. <-- org yg rasa dia hot la ni kot. jgn la nak main2 dgn hati org pulak. dah ambik yang elok. jgn pulangkan yg rosak. hati yang rosak, sakit, bukan senang nak ubati. bila dah betul2 bersedia. pinang la dia. jadikan yg halal. 

aku xcukup ilmu lagi? rasanya xsalah belajar sama-sama kan? pada aku. yang penting betul2 bersedia. fizikal dan mental. kahwin bukan sehari. bukan seminggu. tapi kalau boleh seumur hidup. kalau setakat nak kahwin sehari/seminggu. baik xpayah. hidup xde matlamat. 

gambar hiasan

kalau xserasi? serasi tu apa? kenapa xserasi? sebab xnak cuba jadi serasi. dah tu nak buat  mcm mna? sebab tu la orang tua-tua suruh fikir betul2 dulu. jangan kahwin sebab nak seronok-seronok je. orang kahwin kita gatal semua tempat nak kahwin jgak. kahwin sikit mula nak gaduh2. pinggan retak seribu la. entah apa-apa. cuba la berfikir. berfikir. berfikir. susah sangat ke nak berfikir?

aku ajak korang berfikir. berfikir bukan untuk orang lain. berfikir untuk diri korang jgak. korang berfikir aku xdapat apa2. aku ingat pesan cikgu aku. 

ikut hati kita mati,
ikut rasa kita binasa,
ikut akal kita kekal,
ikut iman kita berteman.

korang pilih la nak ikut yang mana. nak pilih kena berfikir.

like jika korang berfikir.


0 komen:

Post a Comment

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.