.:abg nuffnang duk sini:.

Saturday, June 2, 2012

tips hilang nervous semasa bercakap dikhalayak

Assalamualaikum readers,

dah lama aku xjejak blog aku. bizi bukan disengajakan. minggu lepas kakak kawin. esok aku exam first paper. sikit pon xstudy lg. huhu.

normal as a student biasanya untuk terlibat dengan presentation. bentang itu bentang ini. sem ni je dah brape kali bentang jadi aku nak kongsi mcm mana nak kurangkan rasa gemuruh semasa berada kat depan.

# 1 fokus
fokus yang pertama kepada isi yang nak disampaikan. selagi kita faham isi yang nak kita cakap senang je kita nak cakap. smooth je. 
 
fokus yang kedua kepada orang yang kita selesa. cth. dlm kuliah yang ada 100 orang. tgok kepada 1 orang yang kita boleh tgok dia. seolah2 kita cakap kt dia. slow2 kita akan gain keyakinan. jgn meliau2 biji mata. nanti blur. kalau ada kawan yang kita selesa lagi bagus. jgn sesekali memandang lantai atau dinding.
# 2 bergerak
kaki mesti menqgeletaq sampai rasa nak rebah kan? mcm mana nak kurangkan menggeletar tu. bukak langkah kecik. yakin. bergerak sekitar pentas. jgn biar kaki rapat dan statik. bila bergerak kita akan bertambah confident. lagi 1 tangan bergerak. kalau tgan diam je. kalau aku makin la blur jadinya.
 

tu je. xnak panjang2. korang bukan rajin nak baca pon. setiap orang ada nervous dia. yang berbeza mcm mna dia handle rasa gemuruh tu. gud luck!
 

2 comments:

  1. salam.
    kalau jarang2 berucap dpn khalayak mmg nervous, tapi bila dah biasa nervous akn hilang begitu sahaja.

    ReplyDelete
  2. Macam saya jarang bercakap depan orang ramai..bila kena buat..memang rasa nervous.

    ReplyDelete

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.