.:abg nuffnang duk sini:.

Tuesday, May 1, 2012

tips untuk 'slow learner'

slow learner merupakan satu istilah yang digunakan untuk menunjukkan seseorang individu yang susah belajar atau memahami sesuatu terutamanya benda-benda baru selain mempunyai ingatan yang lemah atau mudah lupa. setiap individu kebolehan masing-masing berbeza. sama ada dari segi akademik, kemahiran atau tahap ingatan. seorang pelajar mungkin bijak dalam akedemik tapi lemah dalam kemahiran dan sebaliknya.



terdapat juga teori yang mengatakan kecerdasan itu diwarisi. hal ini bermaksud if the parents are not brilliant, anaknya pon mcm tu. dan if parentsnya pintar anaknya juga mesti pintar. but actually pada aku teori tu xtepat sama-sekali. buktinya dapat kita lihat sendiri. banyak sgt. terutamanya anak2 daripada golongan 'pekerja' ramai yang berjaya malah bukan sedikit cendikiawan-cendikiawan dalam negara kita yang datang dari latar belakang keluarga yang sosio-ekonomi dan taraf pendidikan rendah atau biasa-biasa sahaja.


mugmerah ada beberapa tips untuk dikongsikan kepada golongan 'slow learner' ni atau mereka yang merasakan mereka tergolong dari golongan ini. tips ini juga sesuai untuk mereka yang nak menambah baik cara belajar masing-masing.

tips yang paling mudah bagi mereka yang susah mengingat. 

Jadikan Diri Sendiri Lebih Tersusun
konsep ni senang je. sentiasa bawak buku nota kecil dan xperlulah nak rasa segan silu nanti orang cakap kita nerd atau budak skema. apa nak pedulik! kita bawak buku nota untuk diri kita. xkacau mereka yang lancang berkata2 tu pon kan? if la korang ni tetap nak segan jgak. boleh la bawak digital device contohnya PDA atau pon pakai je handphone sendiri. secikai-cikai hp aku pon ada memo dgn note xkan hp canggih dan ganas korang xde kan? dan make sure korang ada backup copy in case notes tu hilang atau ada yg baik hati tapi sengal gatal2 nak curi. tulis sendiri malas! 
 Rajin-rajin Tampal Nota Di Tempat Yang Mudah dilihat.
sticky notes. hampir majoriti orang pernah beli tapi at last xtau nak bt apa. apa kegunaan benda ni? last2 buat bazir duit je beli. comel. kegunaan sticky note ni adalah untuk diri sendiri. cth aku tampal kat board untuk benda-benda yang penting dan yang xpenting pon ada. kebiasaannya kita tampal sticky notes ni untuk reminder pada diri sendiri. sekarang apa kata tukar konsep tu. guna sticky note untuk mintak tolong orang ingatkan kita.
contoh tampal kat peti ais atau cermin tau pintu. sticky notes sangat berkesan bukan untuk diri kita je. orang lain juga boleh tumpang tau. saling mengingat. kan bagus. =)
 Jangan Tamak Dalam Membuat Tugasan

http://www.mentalhelp.net

 kalau korang dah tau setakat mana kemampuan korang jangan lah berani-berani nak buat banyak kerja dalam satu masa. orang lain boleh biar la mereka. kita xmampu. setelkan satu-satu lg senang dan xmenyusahkan diri sendiri.
Tajamkan Minda 
nak tajamkan minda xperlu la kita nak amik pengasah dan asah kepala kita. nnti xpasal2 orang cakap gila. macam mana nak tajamkan minda? aku ada beberapa cara nak tajam kan minda. pertama sekali kurangkan menonton Tv. terutamanya drama. bukan apa drama ni kdg2 xmembantu mengembangkan pemikiran. balik2 cerita cinta, konflik berebut boifren, cerai, rujuk balik. xde challenge langsung. bukan xleh tgok tp tgok la yg berguna sket kan?
dah tu kalo xleh tgok Tv nak bt apa? cuba tajamkan minda dengan bermain dengan aktiviti mencabar. main catur, baca buku, puzzle atau banyak brains games online kan? google je.
 

ok tu sahaja setakat ni. actually berblog juga membantu menajamkan minda, sebab kita kena pikir apa yang aku nak tulis hari ni. =)

mugmerah : bizi, xsempat nak blogwalking, entry ni pon dah 2 hari perap dlm draft :(

17 comments:

  1. tips yg bagus..
    tuk slower learner,biasanya cikgu2 kena mainkan 'teacher centered'....so,cikgu kena guiding student... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. teacher centered? tp dlm kelas yang student ramai agak sukar pd pandangan sy. :)
      what about student centered dan teacher centered digabung?

      Delete
  2. ye bagus sekalii

    ReplyDelete
  3. Sbnrnya sy ni agk slow jgk dlm fmily, heee.. Jdi, tips ni insyaAllah akn sy cuba buat.. Mmg slow learner ni kna usaha gigih. Tapi, ada la klebihan jgk mcm yg sis kta tu.. Smua bnda jdi scara adil..

    ReplyDelete
    Replies
    1. xsemua orang lahir2 pandai sis Al. yang penting rajin dan usaha. gug luck!

      Delete
  4. betul tu .. sinetron indon terutamanye tak menajamkan pale ..

    ReplyDelete
  5. yg pnting kne maen flower shop skli..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ngada! HAHA. tu game peberet. mesti la! dengki! :p

      Delete
  6. Asslamualykum terima kasih sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumussalam.
      welcome. tq sudi baca.. :)

      Delete
  7. yup, setuju.. hset bukan setakat call & sms jaa.. belek2 laa fungsi utk add notes tu :)

    ReplyDelete

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.