.:abg nuffnang duk sini:.

Thursday, May 3, 2012

tip berjimat semasa hujung semester

Assalamualaikum

entry ni dibuat semasa hujung semester ke 4 mugmerah. kenapa? sbb semasa hujung sem ni masing-masing duit dah berkurang, poket semakin kering, dating pon dah jarang-jarang. tips yang aku nak kongsi ni bukan hanya spesifik untuk hujung sem je. cuma bila dah hujung sem ni. faham2 je la sendiri.

tips #1 : jangan saje2 nak teman orang keluar
bila hujung-hujung sem ni student yang suka keluar merayap hujung minggu pon dah berkurang. kecuali kalau ada yang nampak loaded sikit tu. xpon kalau keluar bila betul-betul perlu je. masalahnya bila keadaan betul-betul perlu tu wujud?
 masa ni kita kena la tahu, apa tujuan kita keluar. kalau teman kawan aku rasa risiko untuk teman kawan dan turut membeli belah tu turut ada. nak2 lg kalau teman kawan tu keluar untuk ke pasaraya. at least korang akan terr juga beli something sekurang-kurangnya 1 paket maggi *cepatdimasaksedapdimakan. jadi pandai2 la bagi alasan. cakap aku xleh a weh ada keje. nak dating, pukul 5 jap lg aku sakit perut. xleh tman ko. ok?
tips #2 : jangan main amik dan bayar bajet hampa pengguna kad visa.
 bila hujung sem sesetengan student duit ada dalam dompet je. dalam bank dah boleh kira sekeping2 je. bila dah ada dalam dompet tu jangan la pulak nak konfident main beli je sbb alasannya duit dalam purse aku cukup lagi nak bayar. dah tu nanti duit dalam purse tu habis ko nak buat apa? nak2 kalau semalam bru mintak duit dgn bapak. xmalu ke besar2 mintak duit bapak lg? <=== mugmerah cakap kat diri sendiri [^_^ ]V
 lain la keadaanya jika korang memang ada buat part time. duit loan/biasiswa pon xusik. boleh la kan nak berbelanja sakan atau nak belanja mugmerah. hik3
tips #3 : tambah stok makanan sampingan

apa makanan sampingan yang aku maksudkan? bukan maggi, cekedis, dan makanan segera lain yang kurang sehat dan mengenyangkan tu. tapi beli la stok-stok makanan seperti oat. mcm aku punya biskut jacob's weetameal ni. makan 2 keping belah pagi pon dah kenyang dan xlapar sampai pukul 10 tu tahan lagi la nak2 lagi kafe2 kat UUM ni xcukup pukul 10 lebih xbuka. gastrik urat perut aku. grr
tips #4 : kurangkan lalu di kawasan jual barang
keh3. kalau abang promoter baca mesti dia rasa nak lempang2 je owner mugmerah.com ni. hik3. tapi maap la abg, entry ni mugmerah tulis utk pengguna yang kesempitan wang. bukan penjual yang nak cari untung. hehe.
 
ok students, kalau dah tahu duit tu jumlahnya terhad. jangan la kaki tu panjang je nak melangkah ke tempat atau gerai2 yang menjual-jual (sorry rumet @ bakal cikgu BM, bahasa xbetul ni, hi3). bukan xboleh  langsung. tapi kalau nafsu membeli belah tu dah tahap maxsima tu xpayah la nak rajin2 tinjau kononnya nak usha abg promoter. xpayah. nanti abg promoter xdapat duit yang terbang terbeli baju baru, beg baru warna kuning (teddy take note!), kasut baru, semua lah jadi baru. 
ok dah la 4 tips cukup kan? kalau nak tahu lagi tunggu next entry kalau aku rajin. muahaha. maklum la readers aku ni busy. ok enjoy ur money as well as u can. tapi jgn boros sgt nnti jadi kawan abg tan plak *abg tan tu nama manja SETAN. kekeke.

weh readers, tolong aku, pokai ni. kekeke


kata-kata renungan : Orang y paling dicintai oleh Allah ialah orang y paling berguna bagi orang lain


6 comments:

  1. sis amalkan menabung duit syiling ..bila dah kering, duit syiling itu amat mbantu..
    kadang bila g beli apa2..klu org nak syiling sis ckp tak ada haha walhal nak simpan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bgus jgak tu. tp duit syiling mugmerah biasa guna utk beli air dgn basuh baju..

      Delete
  2. saya pun da semputt ni..ujung sem,,nyawa-nyawa ikan..hukhuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. mugmerah pon sama. nak keluar merayap pon dah xleh. huk3

      Delete

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.