.:abg nuffnang duk sini:.

Saturday, May 5, 2012

jom belajar buat doodle muslimah

Assalamualaikum

oleh kerana entry aku sebelum ni telah menunjukkan aku berjaya buat doodle, maka ada yang telah mintak aku ajar buat doodle. dan aku yang masih boleh dikatakan kanak2 ribena dalam dunia doodle ni telah mengambil inisiatif mudah untuk tunjuk cara buat doodle. *walaupun doodle aku rupanya mcm donut. kekeke.

buka photoshop pastu klik file - new-

window ni akan keluar, set width, aku amik 400x400 dan selest bacground transparent,

kat sebelah kiri ada bar ni. tekan yang aku colour merah tu. pilih eclipse

pilih colour yang korang nak, buat satu bulatan bujur besar.

lepastu select new layer atau tekan ctrl+shift+N serentak

tengok kat belah kiri tu, new layer terhasil, tukar colour, then bt bulatan kecil utk muka,

select new layer lagi, then amik colour putih, buat biji mata putih, duplicate layer tu, then susun mcm biji mata

lepas tu new layer lagi, buat biji mata hitam. *ikut kreativiti korang la

lepastu new layer. untuk mulut, still pakai bentuk eclipse, tapi guna tools skew utk bentuk mulut tu, tgok kat transform image. pndai2 la korang bt. hihi

dah siap! *opss, aku lupa la nak bt kening dia. hihi. xpe la. korang paham kan?

opss lupa save file as PNG ok. utk transparent.. :)

.mugmerah



0 komen:

Post a Comment

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.