.:abg nuffnang duk sini:.

Saturday, May 5, 2012

5 tips bangun pagi dengan mudah

sesungguhnya aku adalah seorang makhluk yang sangat liat nak bangun pagi. sampai kadang2 aku heran kenapa la susah sangat nak bgun. dah mcm 2 teknik aku cuba walaupun orang selalu je perli aku. xpe2. perli la korang. janji aku tahu apa aku buat. hehe. *ayat sentap.

tips #1 nak bangun awal, tido pon kenalah awal.

semudah yang aku cakap. walaupun hakikat xsemudah yang disangka. tidur awal antara cara yang berkesan. bila kita tidur awal, dalam masa yang sama badan kita akan lebih bertenaga. kurang rasa mengantuk dalam kelas *atau tempat kerja. teknik ni merupakan antara teknik paling berkesan yang aku pernah cuba. pukul berapa awal tu? mungkin 10, 10.30, atau 11.oo. ingat, otak kita memerlukan tidur yang cukup untuk berfungsi dengan baik keesokan harinya.
tips #2 melompat dari katil
melompat xbermaksud terlompat2. berbeza tu. maksud aku, bila mata terbukak, terus gerakkan kaki menyentuh lantai dan auto kan kaki dan badan untuk bangun. otak kena berkeras. lawan perasaan tu. memang agak sukar. kalau xpercaya cuba insyaAllah boleh. aku pernah try. tapi minda kena kuat tau. iman juga.
tips #3 cari sebab untuk bangun awal

cara ni berkesan. tapi lebih baik kalau mindset kuat. contoh, aku kena bangun pukul 6.30 sebab nak solat subuh kemudian basih baju. jadi automatik otak kita terset untuk bangun awal sebab nak basuh baju. atau pun set minda kita. aku nak bangun awal sebab aku janji dengan bos. kalau x...
tips #4 bangun dan senyum
senyum ternyata berkesan. contoh lain yang sesuai ialah kalau korang mengantuk dalam kelas. nak hilangkan mengantuk korang try senyum. kalau nak lagi best bangun2 je terus ketawa kuat2. konfirm dah xngantuk dah. hihi

tips #5 ada camera?
kalau korang ada camera. bila terjaga tu amik gmbar sendiri. posing lepastu tengok. sampai puas hati. lepastu mengantuk akan hilang bila korang sedar buruknya muka korang dalam gambar bila baru bangun tido. HAHA

sebenarnya ada banyak lagi. antaranya dengar lagu sebaik sahaja mata terbuka, cakap kuat2 atau panggil sesiapa yang ada, tarik nafas kuat2 dalam2. biar oksigen masuk dalam otak, minum air masak sebaik tersedar dan mengeliat dengan sepenuh hati.

.mugmerah

8 comments:

  1. Samalah. Saya pun susah sangat nak bangun pagi :D Hehe. Boleh try tips2 ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. kan dah bocor rahsia ngun lmbat. haha

      Delete
  2. bleh try tips2 nh :P skali mkn nyenyak tdo :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekali tgok jam dah tgah hari. haha. terlepas kelas..

      Delete
  3. tips 5 paling mujarab. kena try ni. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. agak2 biar smpai full memory camera tu bru bgkit kan? haha

      Delete
  4. Wah , Menarik betul tips yg dk ada . Kena try lepas nie . Hihi :)

    ReplyDelete
  5. hahaha .. (Y) nak cuba la tips ni

    ReplyDelete

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.