.:abg nuffnang duk sini:.

Sunday, May 13, 2012

susah sangat ke nak sayang sesama makhluk

malam-malam ni tiba2 bunyi mercun atau bunga api kt dalam hutan sintok ni buat aku rasa bengang. bukan aku nak salahkan sesiapa. memang aku akui bunga api tu cantik untuk raikan sesuatu. tapi aku rasa pihak tertentu kena sedar. hutan sintok ni dikongsi dengan beribu atau mungkin berjuta makhluk lain.


kera, monyet, unggas banyak lagi. aku sedih bila aku dengar bunyi riuh rendah monyet yang ketakutan bila dengar bunyi mercun tu. betapa mereka lemah sebenarnya. manusia agak kejam. kalau kat tengah kota raya. mungkin aku xkisah. sungguh aku pohon, berilah ketenangan pada bumi sintok ni. kawasan ni kawasan hutan. biar hutan ni kekal aman. walaupun jauh dihujung sememanjung.


bila teringat pada teriakan monyet2 yang ketakutan tu aku rasa nak menangis. aku xmampu pergi tenangkan mereka dalam hutan. peluk mereka dan cakap. its ok, everything is fine, they are just human. mereka lupa kalian turut serta dalam hutan ni. sudah cukup baik mereka menerima kita dalam hutan ni. berkongsi tempat persinggahan. jangan tindakan kita buat mereka marah. hormati mereka walaupun mereka bukan manusia.

ikhlas : mugmerah

.kalau kamu xsetuju dgn aku jgn marah aku. aku berhak bersuara. dan aku hanya mampu bersuara melalui site ini.


2 comments:

  1. pergilah main bunga api tuh kat tgh bandar .. hesh ,

    ReplyDelete
  2. may be mereka yang main bunga api tu da lupa kot yang mereka bukan duduk dengan manusia je.. tapi dengan hidupan lain juga.. hu.. kesian kat haiwan2 tu..

    ReplyDelete

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.