.:abg nuffnang duk sini:.

Sunday, May 6, 2012

tips memilih jodoh special

jodoh mmg setiap orang dah ditetapkan jodoh masing-masing. tapi kita xboleh la nak tunggu je jodoh tu datang bergolek. kena la jugak usaha mencari. jadi mugmerah nak kongsi tips mencari jodoh mengikut cara Rasulullah.

tips #1 kenal
Rasulullah SAW menggalakkan sesiapa yang nak kahwin, kenal dulu siapa bakal orang yang nak dikahwini tu. jangan main berserah je. nak kawin bukan sehari, seminggu atau sebulan. kalau dah kawin nanti tak puas hati tak kan tiba-tiba nak cerai kan? tak adil la. jadi sebelum nak kahwin tu berkenal-kenalan lah dulu dengan bakal pasangan anda. 
 
nak kenal tu pulak ikut la adat dan adab yang betul, jumpa bapaknya, atau mahramnya. kalau setuju teruskan. senang kan?
tips #2 keturunan
cara kedua adalah melihat keturunan bakal pasangan. kalau boleh dan elok pilihlah dari keturunan yang baik-baik. bukan memilih, tapi untuk menjaga nasab atau keturunan kita juga. contohnya jangan la pilih calon dari keturunan penzina, pembuat maksiat yang enggan bertaubat.
 

tips #3 kufu
sesetengah orang masih kurang jelas kufu tu apa. kufu tu maksudnya taraf. selalu kita dengar. nak pilih suami/isteri tu biarlah sekufu. tapi mcm mana yang dikata sekufu tu? sebagai contoh kalau kita orang miskin atau sederhana, kalau boleh pilihlah yang sama taraf ekonomi, jgn pula pilih dari golongan mewah, loaded, dan sebagainya. kalau kita tengok masyarakat kita. nak kawin buat majilis mahal2 mewah2 sebab segan dengan pihak lagi satu, segan dengan sanak saudara. kalau kita sedar taraf kita. pilihlah yang sederhana insyaAllah mereka lebih memahami. *bergantung kepada status ekonomi anda.
tips #4 kasih
 kasih. macam mana nak wujud kasih? sebelum kasih mesti la berkenan dulu. bila dah berkenan secara xlangsung kasih, sayang dan cinta tu akan tumbuh. memang cinta akan hadir lepas kahwin. namun kalau tak wujud kasih sukar untuk wujud sebuah keluarga. kasih tak bermaksud perlu jadi kekasih. kasih itu sebab sudah berkenan. berkenan maksudnya boleh menerima. bila ada kasih dan cinta perkahwinan insyaAllah bahagia. indahnya cinta islam.
 tips #5 kahwin

nak pilih jodoh bukan untuk bercouple, untuk suka-suka, tapi untuk berkahwin. kalau semua syarat-syarat di atas dah ada, restu keluarga dah dapat. ilmu dah cukup. kahwin lah. jangan tunggu lama2. benda elok kan labih manis kalau dipercepatkan. lama-lama mengundang fitnah. =)
 mugmerah : doakan mugmerah dapat jodoh yang beriman dan kekal sampai syurga. ameen.

*kalau ada yang silap mohon perbetul-sekadar perkongsian


6 comments:

  1. hee semoga mendapat jodoh yg baik..amin

    ReplyDelete
  2. ko kawen, klu xajak aku mmg nahas huhu
    good luck roomies
    semoga Allah mencarikanmu seelok2 manusia untuk dijadikan jodoh
    amin~~~

    ReplyDelete
  3. entah bila la ak kawin...doakan semoga dipermudahkan segala urusan. nice info untuk orang yang belum berkahwin

    ReplyDelete

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.