.:abg nuffnang duk sini:.

Sunday, December 23, 2012

alasan untuk hidup

Assalamualaikum..

masa dah berlalu lagi dan lagi. pejam celik, pejam celik.

sebenarnya apa yang kita cari dalam hidup kita? kenapa kita nak teruskan hidup kita? sekadar kerana masih ada nafas yang belum ditarik? cukup ke alasan tu untuk kita meneruskan hidup. agak2 korang la, apa yang korang buat if korg tahu korang akan pergi meninggalkan dunia ni esok? aku tanya korang, aku sendiri xpasti. menangis? xperlu kot. mati tu pasti. cuma, selagi ada rezeki, selagi itulah kita akan terus hidup.

aku teringat kata2 yang pernah aku baca. kata-kata tu lebih kurang mcm ni bunyinya.
"setiap bayi yang baru lahir tu mmg disediakan rezeki untuknya. salah satunya rezeki untuk bernafas dan melihat dunia."

jadi jelaslah hidup tu mmg rezeki. jadi bersyukurlah jika kita masih hidup. xramai yang terus dapat rezeki ni. setiap masa ada je yang akan pergi mengadap Ilahi. so, hargailah masa yang kita dapat. selagi mana kita masih bernafas, jangan leka untuk bersyukur. tanpa rezeki untuk bernafas, tidak akan mampu korang membaca tulisan aku ni. tanpa rezeki untuk bernafas, tidak akan mampu korang terus memandang skrin dihadapan korang.


aku nak kongsikan benda. aku jumpa kat satu wall facebook kawan aku. renungan untuk kita yang masih hidup dan insyaAllah akan terus diberikan rezeki untuk hidup sampai satu masa rezeki itu berakhir.

Rasulullah saw bersabda:
“Wahai Ali, apakah engkau menginginkan 600 ribu kambing, atau 600 ribu dinar atau 600 ribu kalimat? Imam Ali (sa) menjawab: Wahai Rasulullah saw aku menginginkan 600 ribu kalimat.
Kemudian Rasulullah saw bersabda: Wahai Ali, aku akan ringkas 600 ribu kalimat itu ke dalam 6 kalimat:
1. Jika engkau melihat manusia berlomba-lomba mengerjakan yang bukan kewajibannya, maka sibukkan dirimu dengan menyempurnakan kewajibanmu.
2. Jika engkau melihat manusia berlomba-lomba dalam urusan dunia, maka sibukkan dirimu dengan urusan akhirat.
3. Jika engkau melihat manusia sibuk mengurusi aib orang lain, maka sibukkan dirimu untuk mengurusi aibmu sendiri.
4. Jika engkau melihat manusia sibuk menghias dunianya, maka sibukkan diri menghias akhiratmu.
5. Jika engkau melihat manusia sibuk memperbanyak amal, maka sibukkan dirimu untuk membersihkan dan mengikhlaskan amal.
6. Jika engkau melihat manusia sibuk menjadikan makhluk sebagai perantaranya, maka  sibukkan diri untuk menjadikan Allah sebagai wasilahmu.
(Al-Mawâ’izh Al-‘Adadiyyah, bab 6, pasal 4, hadis 1)
 
readers, sama-sama lah kita beristighfar. Astargfirullahalazim. betapa kita leka dengan dunia selama ini. kita mengeluh kerana kononnya Allah lupa untuk memberi perhatian pada kita. kita lupa, Allah itu maha kuasa. selagi kita masih bernafas, selagi itulah kita masih diberi rezeki untuk hidup. oleh itu, teruskan hidup dengan bersyukur. bukan sombong. Nauzubillah.

4 comments:

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.