.:abg nuffnang duk sini:.

Monday, February 21, 2011

hari ini menjadi sejarah

hari ini bakal menjadi hari semalam.. dah agak lama aku meninggalkan dunia meluahkan perasaan melalui tulisan dengan bersungguh2 dari hati aku.. kesibukan aku membuatkan aku terleka.. banyak juga perkara yang berlaku dalam hidup aku sehingga aku merasakan seolah-olah aku bukan diri aku.. apa yang berlaku?

mungkin dah sampai masa untuk aku melangkah, berubah.. tidak selamanya ulat menjadi kepompong.. cukup masanya pasti kopompong jadi rama-rama.. xselama-lamanya juga awan akan cerah.. tiba masa mendung akan datang.. membawa hujan, malah kadang diiringi petir dan ribut.. adakala hujan boleh merubah kawasan, mengundang perpisahan air mata.. namun hujan juga membawa rahmat.. mengairi tanaman, menyuburkan alam..


kita juga harus sedar, bukan semua yang kita mahukan akan menjadi milik kita, kita juga perlu yakin, Tuhan mentakdirkan sesuatu mesti bersebab, Tuhan menemukan kita dgn sesuatu yang mungkin kita xsuka mesti beralasan.. memisahkan kita dengan sesuatu yang kita sayang pasti ada hikmahnya..

kita bukan tidak akan dapat happy ending, tapi sebenarnya hidup kita belum menemui endingnya lagi.. kita tak boleh terlalu berharap.. kita kena jadi diri kita.. kita jangan peduli kata orang.. kita tak boleh kata kita bernasib malang, kerana sebenarnya masih ramai yang lebih malang dari kita, Tuhan tak akan menguji jika dia tahu kita tak mampu hadapi ujiannya..

kita tak boleh cemburu pada orang walaupun apa yang dia ada, kita tidak ada, sebab apa yang kita ada belum tentu dia ada.. kita hidup untuk perjalanan ke Akhirat, dunia cuma trial, finalnya adalah akhirat..menyedari hakikat2 tersebut, aku sedar, aku kena kuat semangat, aku kena tepis semua cabaran dan teruskan berenang mencari tepian atau aku akan lemas dalam dunia rekaan ini..

aku sebenarnya kurang jelas apa yang berlaku pada aku.. yang pasti aku tidak tenang.. aku cuba kembali kepada asal aku.. tapi sudah banyak yang berubah.. bukan hanya pada diri aku, tapi juga persekitaran.. aku tergapai2 mencari bingkisan diari yang mungkin masih bersisa.. tapi mana mungkin aku dpt kembali ke masa lalu.. kata org, masa lalu adalah tempat yang paling jauh dari kita.. jadi mana mungkin aku dpt kembali ke sejarah.. aku cuma mampu mengintai sejarah dari balik tabir2 kenangan..

kadang2 manusia gemar menduga, menguji kekuatan jiwa dan ketahanan emosi seorang insan yang mungkin dianggap lemah, tetapi aku yakin aku sebenarnya kuat.. aku yakin dan aku kena yakin.. adakala aku bertanya pada diri aku.. mampukah aku mengawal semua ini sedangkan hari2 aku seolah2 kusam dan mendung.. tapi aku masih tetap percaya.. selepas hujan akan muncul pelangi..


aku ingin berbicara tentang cinta.. tapi diri aku menolak kuat cinta itu.. aku berfikir tentang cinta itu.. apakah cinta itu..? apakah ia benar sebuah cinta.. kalau benar kenapa sekarang ia hadir.. orang cakap cinta xpernah datang terlalu awal atau terlalu lewat.. tapi pada aku sekarang cinta itu terlalu awal.. perlukah aku melupakan cinta itu sedangkan ianya sangat sakit.. dan aku tak sanggup membiarkan cinta itu pergi, namun aku juga tak mampu untuk menerima cinta itu buat masa sekarang walaupun cinta itu memberi aku semangat.. semangat untuk melihat sang mentari bersinar.. semangat untuk terus tersenyum..



mungkin jika cinta ini aku biarkan ia berlalu aku akan makin sukar untuk memahami diri aku.. apa yang harus aku lakukan? ia amat menakutkan pada aku.. tapi untuk membiarkan ia pergi aku akan seperti burung yang patah sayap.. untuk menerimanya juga aku tidak mampu..

2 comments:

  1. like!! hehe.. tiap pg, ptg, mlm igt la, arini akn jd smlm, n arini akn tentukn masa dpan...

    self-confidence mmg pntg... yg bjaye ialah self-confidence yg tkawal, bkn overconfident... yg tkawal 2, ialah yang bdasarkn kbenaran ttg sesuatu.. ssh nk fhm kalo x nmpk keadaan, so cr keadaan yang leh wat kite nmpk...

    mengenal diri ni x senang... tp x mustahil... mengenal diri ambil masa yang pnjg... kenal diri n kenal hati lain.. kenal hati dan kenal akal/kelebihan pn lain... so plh bebtol mane yg kite nk kenal, pastu bru cuba kenal... k?

    proses dia pnjg... n jgn stress wkt cuba knal... kita nk knal diri, kita kne dduk luar dr diri kita... kita kne tgk diri kita sendri.. kalo cermin x yah la, x rase pape... tp tgk sikap kita, perlakuan, n pape yang kita leh amik iktibar... kdg2 org x mmpu nk knal diri, smp kne cr guru... so, jgn mngalah ble x dpt knal diri skarg... kite knal sikit pn dr diri kita, dh ckup...

    ReplyDelete
  2. thanx daus.. i really appreciate ur advice.. terima kasih kerana sudi membaca dan komen.. :)

    ReplyDelete

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.