.:abg nuffnang duk sini:.

Friday, March 1, 2013

sedarlah wahai manusia.!

seringkali kita rasa bangga dengan apa-apa yang kita dapat. nak-nak lagi kalau apa yang kita dapat tu orang lain tak ada. contohnya banyaaakk sangat. malas la nak sebut2 benda yang remeh-temeh. hehe.

lepastu bila kita tak dapat pulak, mula la rasa nak jeles, rasa sakit hati. warghhh. kenapa aku guna henpon nokia torchlite je? sedangkan orang lain boleh guna iphone, boleh guna blackberry. kadang-kadang rasa tu normal la. aku pon selalu gak rasa macam tu. ikhlas ni. heheh!

nak handphone ni. sob3.

tapi just ingat la. semua tu sementara je. iphone tu rezeki dia, bukan rezeki kita. nak fikir kita susah. at least kita tetap ada handphone torchlight tu. daripada mereka yang nak beli roti pon xde duit. manusia mcm kita ni memang susah nak bersyukur.

minggu lepas aku pergi bank, nak mintak penyata akaun bank aku. sebelum tu aku pergi beli tudung. harga asal RM50 untuk 2 helai. aku dapat harga kurang jadi RM40 untuk 2 helai. kira aku save RM10 la. lepas tu, aku pergi bank tu. mintak penyata. RM5 sehelai, aku pon dengan yakin mintak dia print penyata tu. ingatkan 1/2 helai je, rupa2nya 8 helai. melayang RM40 aku. hahaha.


pedih doe. cuba bayangkan kalau RM40 tu aku beli speaker baru ke, dakwat printer baru ke, buku teks akaun aku ke, huuu. merana omak sekejap!

then, aku tak give up dan menangis tergolek-golek hanya semata-mata RM40 aku telah lesap dalam masa yang sangat singkat hanya untuk 8 helai penyata bank. aku fikir. dah duit tu bukan rezeki aku. kalau aku ikhlas, aku yakin, insyaAllah akan datang lagi rezeki untuk aku.

Alhamdulillah, sekarang aku dah rasa lega. tidak lagi dihantui oleh RM40 aku yang hilang. ikhlas sangat penting dan kita kena sedar. tak semua yang memang ditangan kita adalah sepenuhnya hak kita. bila-bila masa je dia boelh diambil balik. handphone yang korang guna duk bergayut ng bf/gf masing2 tu pon. kalau dah sampai masa dia bukan lagi rezeki kita, dia mungkin akan hilang. rosak. atau meletop!! bomm!!

ok bye! jaga diri. jaga rohani. ikhlaskan hati.

p/s : lecturer akaun aku pesan. "jadilah punca pahala kepada orang lain, jangan jadi punca dosa". smile.

1 comment:

  1. alhamdulillah syukur.... inilah keikhlasan yang terbukti ~

    ReplyDelete

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.