.:abg nuffnang duk sini:.

Sunday, May 26, 2013

kesan penggunaan produk memutihkan kulit

Assalamualaikum readers,

sejak beberapa bulan ni korang mesti perasan kan. kalau xperasan tu aku tumpang sedih la untuk korang. ketinggalan arus betul. sekarang ni ada berlaku lambakan produk kosmetik kat pasaran. untuk memutihkan kulit, mencerahkan kulit, mengebukan kulit. dan macam-macam lagi la. semua untuk bagi nampak cantik cun melecun.

tapi aku nak tanya la. bagi yang guna produk macam-macam tu. korang tak takut ke nanti tua dapat kesan negatif. kulit korang jadi rosak ke kena cancer kulit ke? Nauzubillah.

apa yang aku tahu. kalau produk tu jenis yang menghakis kulit, ada bahan kimia yang namanya merkuri tu jadi tak elok. boleh bawak cancer la semua. jadi sebab tu aku memang sangat tidak berani nak guna sebarang produk kosmetik yang tumbuh macam cendawan lepas hujan dalam market kosmetik kat negara kita ni.

belum cukup yang di produce kat negara kita, ada lagi yang import dari seberang, dari indonesia, thailand, korea, jepun. fuhh. harga pulak mahalnya. sanggup ea korang berhabis. aku? mungkin sebab aku student lagi kot? atau sebab aku ni memang malas nak jaga muka. cuci muka pon seminggu 2 atau 3 kali je. tu pon kalau aku kesian tengok pencuci mukan tu duk dalam bekas sabun aku tak ada orang nak guna. teruk ke aku kalau macam tu?

satu lagi. yang aku perasan. sekarang ni ada macam-macam application terutamanya dalam android untuk mencantikkan kulit, kulit kusam boleh jadi clear licin macam cermin. halus bak mutiara. contohnya application perfect 360 dgn camera 360. aku pon suka ambik gambar lepas tu edit bagi nampak cun. hehe.

dengan bantuan camera 360 aku nampak sangat cun. hihihi

jadi pada aku. kalau nak guna produk kecantikan tu boleh. tapi kaji la betul-betul. jangan bila tengok orang guna nampak cantik, mulus, kita pon dengan tidak menggunakan akal terus duk beli. kalau beli yang original ok la lagi. ni beli yang tiruan. nanti dapat kesan sampingan baru tahu. eii. seram la. kalau nak cantik guna yang ori. mahal tak apa la. asalkan original dan di sahkan. jangan main guna je.

aku. guna safi balqis je. pakai pon kadang-kadang. hehe. sebab aku ni pemalas.

2 comments:

  1. Salam. Samalah kita. Tapi Jiha rajin sikit kot. ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam. hehe. bukan malas. nak cepat. heheh! :3

      Delete

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.