.:abg nuffnang duk sini:.

Saturday, May 11, 2013

7 Kalimat yang Disukai Allah


Assalamualaikum.

kita sebagai manusia jarang nak ingat Allah. bila msa nak ingat? masa susah sangat, masa terdesak. baru tahu nak sebut nama Allah. aku tak cakap orang lain. aku pon lebih kurang sama je. Nauzubillah.

sebagai langkah untuk mengubah jiwa kita yang semakin hanyut dibawa arus fantasi dunia, jom kita amalkan kalimat-kalimat yang mulia ni.


Pertama adalah kalimat “Bismillah”, yang perlu kita ucapkan pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu. hendak makan, minum, buka pintu, tutup pintu, nak mula berjalan. MasyaAllah, cuba bayangkan kalau tiap-tiap kali nak memulakan sesuatu kita gunakan kalimat ni. indahnya. senang je dapat pahala. kerja yang nak dijalankan pon lebih berkat.

Kedua, kalimat “Alhamdulillah” yang diucapkan pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu. Alhamdulillah menunjukkan kita bersyukur, berterima kasih kepada Sang Pencipta. bila kita selesai melakukan sesuatu, itu tandanya kita berjaya menyelesaikan sesuatu itu. jadi ucaplah Alhamdulillah.

Ketiga, kalimat “Astaghfirullah” yang diucapkan jika lidah terucap perkataan yang tidak patut atau ada tindakan kita yang tidak elok. aku selalu baca dan kita selalu dengar, istighfarlah.. istighfarlah.. istighfar banyak kelebihan. pada aku, kalau malas nak bt yang lain. istigfarlah banyak-banyak. moga ia dapat melembutkan hati kita dan menghapuskan dosa-dosa kita yang kita tidak sedar. InsyaAllah.

Keempat, kalimat “Insya Allah”, yang kita ucapkan jika merancang untuk berbuat sesuatu. daripada kita ucap ok, orait. apa kata kita ubah. (macam kempen pilihanraya pulak rasa. -_-) ucaplah insyaAllah bila kita merancang. kerana kita cuma merancang, Allah yang menentukan.


Kelima, kalimat ”La hawla wala quwwata illa billah”, yang diucapkan jika menghadapi sesutu yang tidak disukai maupun tidak diingini. kalimat ini menunjukkan kita menyerah diri dan tidak mempunyai kuasa untuk menolak sesuatu ujian, kecuali dengan pertolongan Allah. ( sila rujuk sumber)

Keenam, kalimat “Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun”, yang diucapkan jika menghadapi dan menerima musibah.


Ketujuh, kalimat “La ilaha illa Allah ” yang diucapkan sepanjang  siang dan malam, hingga tak terpisahkan dari lidah kita. sebanyak yang mampu. Ustaz Azhar Idrus ada cakap. kalimat yang tinggi nilainya, malah diucap oleh para nabi dan rasul terdahulu adalah "La ilaha illa Allah"

semoga bermanfaat. mohon pencerahan jika tersilap.

wallahualam.

sila like dan share :)

1 comment:

  1. info dan perkongsian ilmu yang baik. trm ksh.

    ReplyDelete

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.