.:abg nuffnang duk sini:.

Monday, January 7, 2013

persediaan menghadapi dewasa.

perjalanan hidup ni memang sekejap je terasa. kalau semalam rasa macam kanak-kanak ribena yang terkejar-kejar. hari ni dah rasa macam nenek orang. erk! nenek? seriously mugmerah? ok fine. dah menginjak usia la senang. macam orang cakap.
"setiap langkah kita tu menunjukkan perubahan usia kita. muka kita mungkin sentiasa muda. tapi usia kita tak. usia kita tak pernah berhenti walau sedetik.
bermula dari ovum dan sperma, menjadi embryo, kemudia fetus, kemudian lahir jadi baby yang comel. diri bayi comel jadi kanak-kanak. kanak-kanak jadi remaja, remaja jadi dewasa, dewasa jadi tua, kemudian....


itu kronologi yang normal la kan. kalau nak ikut, baby pon banyak yang meninggal. mati tak kira usia. ok. tapi tu bukan fokus aku. fokus aku DEWASA. yup. aku percaya ramai yang seusia dengan aku masih menganggap dirinya remaja. remaja yang hidupnya penuh warna warni. orang cakap.

"saat remaja adalah saat paling indah dalam hidup kita"
hmm. memang aku akui, banyak kenangan pahit manis aku mengenal erti kehidupan dalam tempoh ni, tapi siapa tahu. aku belum pon menjelajah dunia dewasa sepenuhnya. yang mungkin lebih indah? InshaAllah.

nak jadi dewasa. tapi bersediakah kita? perlu ke kita mengubah fesyen selama ini kepada yang lebih dewasa? cari teman hidup yang sama-sama dewasa? pada aku tak perlu. yang penting. ilmu. ilmu untuk meneroka dunia baru. banyak buku-buku motivasi, instead of tengok cerita korea, baca gosip-gosip artis, buang masa, lepak-lepak. apa kata kalau kita beli buku. baca.


kalau sibuk sangat tak sempat nak luang masa baca buku atau tak cukup budget nak beli buku. blog-blog motivasi bersepah-sepah kot. cari je. motivasi ni perlu. kadang-kadang kita dah tahu yang mana betul, yang mana salah. tapi kita tak ada kehendak untuk kearah yang salah. macam yang kita selalu buat. dah tahu makan minum berdiri tak elok, tapi buat jugak, tak ada keinginan nak makan minum sambil duduk dengan tertib.

wake up readers, menjadi dewasa. (aku tahu aku belum layak bercakap isu ini) tapi pada tahap dewasa, kita mula membentuk hidup kita menggunakan minda. apa yang kita nak. masa remaja, kita cenderung ikut kawan-kawan. sampai nak isi borang masuk universiti pon sama-sama dengan kawan. tapi bila dah dewasa. kawan tetap penting. tetapi kita tetap kena berfikir. kawan kita tu, suatu hari akan berkahwin, akan ada keluarga masing-masing. tanggungjawab masing-masing. sampai bila kita nak ikut kawan.


jadi. untuk menjadi dewasa, kita kena belajar untuk berfikir menggunakan kepala sendiri. tentukan matlamat kita, tujuan hidup kita. kita dah dewasa. kita kena jelas dengan tujuan hidup kita. hidup bukan semata-mata untuk memenuhi keperluan dan kehendak. tapi untuk menetapkan dan melaksanakan tujuan hidup kita.

2 comments:

  1. takut jugak rasanya nak menempuhi alam dewasa ni . walaubagaimanapun , kita mesti hadapinya jugak kan ? ;D

    ReplyDelete

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.