.:abg nuffnang duk sini:.

Sunday, December 26, 2010

insomnia dan tidur..


"warghh.. da lewat gler ni.. asal aku xleh tido.. tensionnya."

"esok aku ada kuliah pagi2.. nape la xleh tido ni.."

"ngantuknyer.. semua da tido.. aku bila? dah la seram ni."

mesti korg pon pernah alami keadaan xbole tido kan? sama la ng aku.. oleh itu aku rasa sangat bertanggungjawab (ceh, tetiba je.. haha) nak wat research sal menda ni.. yelakan.. korang (bg yang penah alami) mesti faham perasaan bila xbleh tido.. dah puas da pejam2 mata.. baca buku palinggg bosan pon.. xbole tido gak.. rasa nak nagis pon de kan3..


gila ah.. kul 4 da ni...

so, kalo bnda cmni jadi kt korang la.. pe korang nak buat? lau duk hostel lg la.. tgok member semua da lelap.. siap dengar bunyi dengkur lg.. jeles giler la an.. ok.. sebelum tu aku nak discuss dlu sal sebab pe kita xleh tido ni..


jeles x tgok baby ni tido.. bestnyer...


ok sebab2nya..

  • sress di rumah, tempat kerja atau tempat blaja..
  • perubahan tempat tidur.. (biasanya pidah rumah atau baru masuk asrama)
  • tidur di tempat orang ramai dan xbiasa.. (ex:tmpat pindah bnjir)
  • penyakit susah bernafas..
  • xboleh tidor sbb dengar bunyi2 (ex:bunyi dengkur.. aku pling xsuka)
  • pertambahan usia dan masalah.
  • satu lagi.. silap makan.. biasanya pengambilan kafien la.. (kafien gk yg salah padahal korg yg telan)

kat sini aku nk bg beberapa saranan la untuk dapat tidur yang berkualiti.. (mcm ckgu bio lak terasa pdahal amik akaun.. heheh).


tido pon nak kualiti.. hurm

  • jangan makan terlampau banyak sebelum tidur. (mksudnya sblom msuk tido jgn la g hntam nasi 2 3 pingan. sket2 dah.. esok bleh mkan lg lau bgun.. :))
  • jgn juga tido ng perut kosong.. (at least mkan la biskut ke sekeping 2.. lg ok lau korg leh telan susu panas..)
  • tidur di kwasan @ persekitaran yang tenang..
  • lakukan senaman ringan pada siang hari. (tp jgn la btul2 sblom tido)
  • relaxkan minda. buang masalah dulu. letak tepi. esok amik blik.
  • jgn minum minuman yg berkafien.. (amaran utk diri sndiri)

pastu lau xberkesan nak wat pe eh? nak tau? senang je.. esok pas xberjaya. keluar rumah, hostel dan sbgainya.. pegi hospital. jumpa doktor.. jgn g farmasi lak bli obat tido.. nti ada yg tido xbgun2 msalah lak oi..


da tido lmbat jgn la bgun lmbat lak.. subuh oi.. xkan tiap2 hari gajah..

k la.. semoga berjaya dapat tido yang berkualiti.. <3

2 comments:

  1. Yup tido mesti kene berkualiti! Hehehe. :)

    ReplyDelete
  2. yup. btul tu mr. swift.. nnti lau xckup tido rsa hidup xmeriah.. HAHA

    ReplyDelete

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.