.:abg nuffnang duk sini:.

Wednesday, May 4, 2011

yang tua hihormati, yang muda disayangi...

heyt semua.. lama aku menghilang.. sekarang aku muncul lg.. aku bukan pe.. cuma xde masa dan kerajinan nak datang jenguk blog ni.. sampai pelawat pon dah berkurang.. kawan2 blogger sekalian.. mugmerah kembali.. ceyh.. mcm la ada yg sedar aku dah lama hilang.. hahaha

papepon mesti ada yang fikir kenapa ada pic 4 orang perpegang tangan kat atas tu dan tajuk entry aku tu.. actually, hari ni aku teringin nak berkongsi pasal hubungan sesama manusia.. kata orang untuk kita dihormati, kita juga kena menghormati.. dan teringat pula aku pada satu ayat yang aku jumpa dalam satu buku.. ayat tu berbunyi..

secara kasarnya apa yang ayat ni cuba sampaikan senang je.. kalau kita nak orang lempang kita.. maka kita kena la lempang orang dulu.. dan begitulah sebaliknya.. secara lembutnya pula, kalau kita nak orang buat baik kat kita.. kita kena la buat baik dulu.. apa orang putih cakap "give and take" yeke? hmmm.. yela tu kot..

sebenarnya tu cuma basic atau melayunya asas dalam bersosial dan bergaul sesama masyarakat. walaupon masih ada manusia yang xkira la orang buat baik kt dia mcm mna pon.. dia ttp buat jahat.. mcm buat baik di balas jahat.. tapi nak buat macam mana kan.. dah memang setiap individu tu dilahirkan berbeza.. papepon.. sebelum undur diri teringin aku nak share..


0 komen:

Post a Comment

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.