.:abg nuffnang duk sini:.

Tuesday, April 24, 2012

bola hanyut tsunami


Assalamualaikum

siapa sangka sebiji bola yang hanyut kerana bencana alam, tsunami yang melanda Jepun pada Mac tahun lalu boleh sampai ke alaska. korang tau x jarak antara alaska dengan jepun tu mcm mana? ok sila tgok gambar kat bawah. 
korang nampak x tanda A dan B tu? A tu jepun, B tu Alaska. jauh kan? 

bola ni survive sampai ke Alaska dan telah di jumpai oleh seorang lelaki. mengikut Pentadbiran Lautan dan Atmosfera Negara (NOAA) Amerika Syarikat, lelaki tersebut, David Baxter yang berusia 51, menemui bola itu di pantai Pulau Middleton pada bulan Mac tahun lalu.

"Nama sebuah sekolah tertera pada bola itu dan isteri lelaki itu mampu menterjemah tulisan tersebut bagi mengesan sekolah berkenaan," kata NOAA.


Isteri Baxter ialah wanita berketurunan Jepun menurut NOAA tu telah menterjemahkan tulisan pada bola tersebut. tulisan pada bola tu merupakan contengan daripada kawan si pemilik bola tersebut iaitu Misaki Murakami.


Murakami, 16, kehilangan rumah dan semua barangan di dalam kediamannya semasa ombak besar menghancurkan kampung Rikuzentakata di timur laut Jepun.

pada bola tu kawan Misaki Murakami tulis 'semoga berjaya' dan mugmerah rasa bola tu memang berjaya survive sampai ditemui dan akan dipulangkan kembali pada tuannya.


Misaki Murakami.

bola bertuah. hehe

"Saya bersyukur kerana ketika ini saya tidak menemui sebarang barang yang pernah menjadi milik saya," kata Misaki kepada stesen penyiaran TBS kelmarin.

sumber : BERNAMA

p/s : hebatkan? kuasa air mampu menemukan banyak benda. takdir lagi yang jumpa bola tu pon orang jepun di Alaska.

awak hensem dan comel tolong mugmerah boleh?


5 comments:

  1. wahhh hebatnya kuasa Maha Pencipta :)

    ReplyDelete
  2. Apa kta bola tu hanyut kat dalam longkang blakang rumah sy? At least boleh la sy ada chance jmpa pakwe Jepun tu, hahaha! Kesitu pulaaaak!

    ReplyDelete
  3. sis Al : bola misaki pon? ingt suka matsumoto jun je.. hahaha

    ReplyDelete

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.