.:abg nuffnang duk sini:.

Thursday, April 19, 2012

kelebihan tukar domain blog


ramai kawan-kawan aku tanya aku. kenapa aku tukar domain blog aku. daripada yang asal iaitu mugmerah.blogspot.com ke www.mugmerah.com. sebenarnya ada banyak jugak kelebihan tukar domain ni. antaranya aku ringkaskan dalam bentuk point la ok.

1. memudahkan orang lain ingat nama blog kita.


yang ni yang utama pada aku. walaupon mugkin pada orang lain xjugak. kalau blog dah xfemes tu nak buat mcm mana. ok. berbalik kepada mudah nak ingat. korang rasa nama blog mugmerahmugbirutepiperigi23455.blogspot.com dgn www.mugmerah.com yang mana lagi senang nak ingat? dengan bertukarnya domain blog ni. nama blog kita akan jadi lebih pendek. lagi pendek lagi bagus pada aku. yang penting dah xde dah blogspot yang menyebabkan aku kena tekan keyboard 8 kali.
2.  nampak lebih sporting dan profesional.

yang ni aku xcakap aku nampak mcm tu. tapi bila orang tanya blog aku apa. aku cakap la. www.mugmerah.com. pastu terus tanpa aku suruh dorang cakap. 
"woww. dah pakai [dot]com sekarang. hebat." 

see. aku xcakap. tapi dorg yang cakap. nampak cool je. rasa pon cool je. korang xnak ke rasa cool. hahaha (gelek besar dan jahat)
 3. mesra SEO (search engine optimization)
ok. apa tu mesra SEO? korang mesti pernah guna google utk search pape je la kan? jadi blog2 yang mesra SEO ni akan keluar di search result dulu. cuba tgok gmbar kt bwah.
ok, sekarang korang sendiri nampak kan? blog yang menggunakan domain berbayar akan keluar dulu dari search result google. dan kalau kita sebagai pencari biasanya akan klik pada link-link yang berada kat atas dulu la kan?
 4. pengiklan lebih yakin
ok. yang ni penting. aku rasa hampir semua para blogger yang ada kat negara kita ni pakai Nuffnang untuk berblog sambil dapat earning. sebelum tu klik iklan aku kejap. hahaha (gelak jahat lg). jadi. biasanya bila kita guna domain berbayar ni. blog tu sendiri akan nampak esklusif dan penulis blog tu digambarkan sebagai orang yang ada full komitment untuk berblog. jadi komitment tu penting untuk kita tarik perhatian para pengiklan tersebut.
ok. tu je la dulu dari aku. pada aku xrugi untuk tukar domain blog ni. kalau rugi pon sikit je sebab kena bayar dan ranking alexa jatuh. tapi tu pon kalau korang betul2 berminat nak hidup dalam dunia blogging ni mcm aku la. kalau xnak xpe la. sbb ada je blogger yang berjaya dengan hanya bernaung bawah domain free blogspot.com. :)






9 comments:

  1. Oohhh.. Nmpak jelas point2 dia kat situ.. Yela, siap brbayar bagai. Mstilah tnjukkn btapa seriusnya kita dlm blogging. Apapun, smoga maju jaya sis and yup2! InsyaAllah klu sy tgk diri sy ni takkn non stop blogging, mna tau trbukak hati ni skit nk buat domain sndiri, wakaka!

    ReplyDelete
  2. Ehehe . macam sonok pulak kan ? hohoho ^^

    ReplyDelete
  3. uhuk . macam sonok plak kan ^^ teheww

    ReplyDelete
  4. Salam,
    saya guna dua blog free untuk bisnes,
    1. ladanguluyam.blogspot.com
    2. satunsiam.blogspot.com

    Even tak cool and tak mesra SEO tapi menghasil pendapat yang agak lumayan.
    Blog no.1 mengenai penternakan lembu dan kambing. Blog bertujuan mempromosikan ladang kami.Hasilnya
    pengeluaran susu lebih sehari 1000 ~ 1500 liter tidak cukup menampung permintaan.Kalau 1500 liter x RM3.00 so bayangkan sehari berapa ?
    Kami menjual lembu setahun lembu daging 500 ekor x RM3000.00 =????
    Lembu tenusu 50 ekor x RM10,000.00 = ????
    belum lagi kambing dan ikan.

    Blog no 2 saya buat pd dec 2012 sehingga sekarang, HASILNYA
    1.Bulan Mac saya bawa konvoi kereta ke Thailand sebanyak 16 buah kereta bersamaan 59 penumpang.Kalau sebuah kereta membayar antara RM600.00 x 16buah = dah berapa ???
    Bulan May sebanyak 20 kereta bersamaan 80 perserta dewasa,dan seorang membayar RM280.00 x 80 org
    setiap bulan ada saja tempahan dan disamping menerima komisen dari hasil jualan pakej percutian.

    RUMUSANNYA,.....saya tidak perlu membayar untuk DOMAIN walaupun untuk mempromosikan PERNIAGAAN. ada pendapat berkata DOMAIN BERBAYAR memcerminkan profesional TAPI bagi saya profesional adalah bukan pada DOMAIN BERBAYAR tapi cara kita bekerja.

    Jangan membazir duit anda kalau sekadar untuk blogging. Biar nampak SELEKEH tapi hasilnya COOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,
      itu pandangan masing-masing la kan. :)
      pada saya xsalah nak bayar sikit kalau sy minat.
      tahniah la saudara karlisa dpt generate income hanya dengan domain percuma. sy tak sehebat saudara. :)
      cuma minat je yang mendorong. :)

      Delete
  5. Thnaks. info berguna. baru pagi tadi tukar domain!! singgah sini www.ianfaizal.com

    ReplyDelete

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.