.:abg nuffnang duk sini:.

Monday, April 23, 2012

yarn

Assalamualaikum

hari ni cikgu mugmerah nak ajar satu benda. mungkin ada yang dah tahu benda ni. mungkin jgak selalu tengok tapi xpernah nak ambik tau. (apa ke teruknya perangai korang ni kan?) 



benda ni. nama englishnya yarn. atau bahasa melayunya benang kait. yarn ni (aku guna nama inggeris la k? senang sket sbb lebih short and cute *mcm aku) diperbuat dari serat (fibre) biasanya digunakan dalam dunia textile, jahit menjahit, mengait (crocheting and knitting) dan weaving (contohnya dalam pembuatan lace). selain tu ada jgak pihak tertentu yang guna yarn ni untuk tujuan sulaman.

cross stitch embroidery (cantik kan?)

 selain dari minat berblog dan cita-cita aku untuk jadi seorang cikgu (bocor rahsia). aku juga minat benda-benda seni mcm ni. cantik. dan dapat aku jadikan satu sumber untuk rasa relax. biasanya aku belajar secara online dari youtube yang aku subscribe dari Crochet Geek. ok aku bukan beriklan kat sini. aku cuma nak recommend kan kepada sesiapa yang nak belajar ilmu Crochet ni boleh la rujuk video-video dari Crochet Geek sbb tutorial dia senang nak faham. =)

sebenarnya mengait ni setakat yang aku tahu ada 2 jenis yang utama. (xkira la yang lain yang kecik-kecik such as ribbon etc.) tu. yang utama yang aku tahu mengait jarum 1 (crocheting) dan mengait jarum 2 (knitting). dan aku lebih prefer yang jarum satu. aku pernah try kedua-dua. tapi jiwa aku x masuk dengan yang jarum dua. hehe. kenapa? korang kena try dulu kedua-dua.

knitting (jarum dua)

crocheting (jarum 1)

ok, tu aje utk hari ni. kalau ada apa-apa pertanyaan atau nak kongsi minat boleh tinggal pesanan kat kotak komen. sebelum tu jom tgok hasil seni yang diperbuat dari yarn ni. =)








korang pulak suka buat apa selain dari berblog? 

erk! gambar ni terjumpa tadi. hehehe.

tolong mugmerah boleh?


tq comel =)

3 comments:

  1. Waaaah... Sy sjujurnya dh beli dh bola yarn ni.. Tp jarum dia susah nk jmpa yg ikut sy nak.. Sy nk kait ala Amigurumi.. Sbb minat sgt bnda comel sis.. Apapun, slain blogging? Ekekekeke! Sy dh takde minat lain dah. Dlu minat lukis, tp.. Err, lupakn jela..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mugmerah order on9 je semua.. tp benang online mahal la.. yg jarum dia utk crochet sebatang rm9.. sbb minat 9 hinggit pon xpe la.. hehe

      Delete

jom kongsi pendapat dengan mugmerah.

.:iklan nuffnang:.